BREIEN·sokken

Testers gezocht!

Wist je dat er op Ravelry – het internationaal platform, met meer dan een half miljoen haak- en breipatronen! – ook een groep bestaat die FREE PATTERN TESTERS noemt?

Deze groep bevordert de samenwerking tussen patroonontwerpers en testers. Het testen is gratis, zowel voor de testers als voor de ontwerpers in kwestie, die daardoor geen financiële middelen moet stoppen in finetuning. Voor testers biedt het de mogelijkheid om reeds voor de officiële publicatie patroontjes te bemachtigen. En er zitten echt wel interessante dingen bij, hoor. 

Ik kwam toevallig bij deze groep terecht, zowat een maand geleden, en heb inmiddels een eerste test er op zitten. Rachel Legget zocht mensen om een paar sokken te testbreien, en dit in verschillende maten. Haar Runway socks leken mij wel leuk met die nepkabeltjes.

110112

Wat vind je ervan? Toch leuk he, dat je dit patroontje gratis krijgt in ruil voor een kleine inspanning?

Er zijn natuurlijk wel een paar regeltjes gebonden aan het testbreien. Zo moet je minstens 1x per week rapporteren hoever je staat met je werk. Elke ontwerper geeft ook richtlijnen waaraan je je moet houden, zoals een deadline (maar die is meestal ruim voldoende), welke technische vaardigheden je moet hebben, wat er precies van je verwacht wordt (nalezen patroon of in het algemeen uw bemerkingen op het patroon geven)…. Soms vraagt men ook om vooraf de wol te mogen zien die je wil gebruiken. Niet onlogisch, want vaak valt of staat een project met de kwaliteit/kleur van de wol. En voor wat, hoort wat, dat lijkt mij logisch. De dankbaarheid die je terugkrijgt, is zeker deugddoende! Mijn sokken prijken nu maar mooi op de hoofdpagina van het inmiddels gepubliceerde patroon. Hoe zot is dat? (en intussen is mijn wintervoorraad sokken uitgebreid 🙂 ).

Alleszins, ik heb er geen spijt van deze groep ontdekt te hebben, en piep regelmatig naar nog openstaande vragen om te zien of er iets interessants bij zit.

Zeker een aanrader!

Zou jij op deze manier patronen willen uittesten?

 

6 gedachten over “Testers gezocht!

  1. Als ik dit allemaal lees, word ik boos en ook jaloers. Boos omdat mijn Reuma vingers niet meer willen breien,ik heb letterlijk honderden sokken gebreid, in allerhand zelfbedachte patronen of die ik van iemand kreeg, jaloers omdat ik zo vreselijk graag mee zou doen. Is er iemand die voor mij een paar mooie sokken wil breien?

    Like

Geef een reactie

