BREIEN·fair isle·mutsen en wanten

Haaf Fisherman’s hat

Ongeveer twee jaar geleden hoorde ik voor het eerst van de Fair Isle fisherman’s kep en het Shetland Museum dat (onder andere) breipakketten verkoopt via de Shetland Heritage Shop, om hun breicultuur verder te promoten, en te zorgen voor bijkomende inkomsten om het museum in stand te kunnen houden.

Het pakketje werd besteld en …. belandde tussen mijn voorraad wol… Nu de Shetland Woolweek in september nadert, vond ik het de hoogste tijd om eindelijk deze Haaf Fisherman’s hat te breien.

De breidoos is heel verzorgd, en bevat naast 5 kleuren Shetland wol, een stel sokkennaalden maat 3mm, een duidelijke patroonsbeschrijving en een leuk kleurenpatroon op wat dikker papier.

20170718_112745.jpg

Omdat ik nogal los brei, heb ik de muts met 2,5 mm gebreid.

De patroontjes op zich zijn heel leuk om te breien. Telkens worden er maar twee kleuren per ronde gebruikt, en de patroontjes zijn heel repetitief, dus makkelijk te onthouden.

20170706_161748

 

Het klinkt misschien raar om een muts midden juli te breien, maar af en toe (..) heb je in België toch wel wat regenachtige dagen, en dan is dit kleine project ideaal om te breien!

20170714_135342.jpg

De boord heeft een dubbele laag. Je vertrekt met een tijdelijke opzet in de kleur wit/ecru, waarin een blokjesmotief gebreid wordt. Dit is volgens mij enkel om het breien aangenamer te maken, want je ziet er niets van als de muts gedragen wordt. Maar het zal wel lekker warm zijn. Dat het met wit/ecru gebreid wordt, zal ongetwijfeld nog zijn oorsprong kennen in de tijd toen de gekleurde wol veel meer kostte dan de witte. Om budgettaire redenen werd vroeger de binnenkant van een kledingstuk, of onderkleding, steeds in het wit/ecru gebreid.

20170718_112816

De draden heb ik om de andere steek mee in het breiwerk laten lopen, zodat je ook een mooie binnenkant krijgt, zonder lussen. Ook dat zorgt voor een steviger, dus warmer hoofddeksel.

20170718_112947.jpg

En zo ziet de Haaf Fisherman’s hat er uit als ie volledig klaar is. Normaal gezien wordt er nog een ‘tassel’ aan de punt van de muts gehecht (soort kwastje, gemaakt in de gebruikte wol), maar dit heb ik nog niet gedaan. Eerst even afwachten wie de muts gaat dragen, en wat diens voorkeur is.

Ik vind de omvang van de muts eerder aan de krappe kant, maar mogelijks is dit omdat ik met naalden 2,5mm gebreid heb in plaats van 3 mm. Door de muts een Eucalan-badje te geven is ze wel een beetje groter geworden, maar op mijn hoofd past ze alleszins nog niet… Het telpatroon is evenwel zo eenvoudig dat je makkelijk de omtrek kan aanpassen door motiefjes toe te voegen aan je toer. Dat ga ik de volgende keer zeker doen.

Er zat ruim voldoende wol in het pakketje, dus er kan nog wel een tweede muts af -:).

Naast deze Haaf Fisherman’s hat heb je ook nog de patronen van Anne Sinclair, die de  typische Fair Isle vissersmutsen voorstellen. Deze kan je aanschaffen via de Facebookgroep The Fair Isle Fisherman’s kep.  Met deze patronen ga ik toch geen twee jaar meer wachten, beloof ik mezelf :-).

En voor de echte fair isle liefhebbers onder ons, is er nog de uitdaging om een vissersmuts te breien met zelf bedachte motieven, op basis van de Magische Motieven Workshop van Carla Meijsen. Neem zeker eens een kijkje op deze link. Echt leuk als je in een muts voor iemand een geheime boodschap kan stoppen!

 

3 gedachten over “Haaf Fisherman’s hat

  1. Mooi zo’n klassieke fair-isle muts. Ik ben zelf ook een losse breister, maar met fair-isle moet ik toch een half nummertje omhoog gaan. De rek in het breiwerk vermindert heel erg door het inbreien. Als je lusjes gebruikt (floats) zit er net iets meer ‘stretch’ in je eindproduct, maar ziet de binnenkant er misschien minder afgewerkt uit? Ik geef zelf de voorkeur aan lusjes, maar dat is kwesties van keuze natuurlijk.

    Like

Geef een reactie

