BREIEN·sjaals en stola's

De Camomille sjaal van Helga Isager

In ’t Wolwinkeltje in Leuven (Parijsstraat) prijkte in mei vorig jaar een prachtige driehoekssjaal in de etalage, ontworpen door Helga Isager: de Camomille sjaal.  Lize, die ik toen pas had leren kennen, vertelde mij hoe eenvoudig en aangenaam deze was om te breien. Toen nog grotendeels sokken breiende, wou ik deze ook wel eens proberen.

Ik kocht donkergroen Tvinni en lichtergroen Alpaca 1 van Isager en….. de wol verdween in mijn voorraadkast…. Er was altijd weer een ander projectje dat er tussen kwam. De opstart van Atelier Rosan vergde ook veel energie. Daarbij nog wat cursussen volgen en geven… kortom, er was zo een jaar voorbij, eer ik weer aan de Camomille sjaal dacht.

In juni dit jaar vond ik het echt wel hoog tijd om er aan te beginnen. Deze basic driehoekssjaal begint met slechts 7 steken, is altijd recht gebreid, en vergroot door om en om elke naald dan 2, dan  4 steken te vermeerderen. Je krijgt het mooie effect doordat er afwisselend met twee draden, en dan met 1 draad gebreid wordt. Nu moet ik toegeven dat die dunne alpaca 1 draad wel een bijzonder resultaat geeft, maar archie lastig is om te breien. Zeker wanneer je deze samen met de dikkere draad moet breien, want dan is er hier en daar toch wel eens een dun steekje dat van je naald valt, en hoe je het ook draait of keert… dat zie je…

Eenmaal het basisgedeelte af was, begon in feite het leukste werk, namelijk de boord aanbreien. Met een ajourpatroontje en minderingen hier en daar, wordt de basissjaal een prachtig gebreide accessoire.

065.jpg

Ik heb de sjaal bewust groter gemaakt dan in de breibeschrijving stond. Anders zou ik te veel wol over hebben, en ik vind het wel leuk als je op een killere avond op een terrasje een grotere sjaal kan omslaan.

111

 

7 gedachten over “De Camomille sjaal van Helga Isager

Geef een reactie

