HAKEN·kraamkadootjes·NAAIEN

Op kraambezoek bij Isaac

ISAAC

Hebreeuwse naam met de betekenis “Hij (God) moge lachen”

Voornaam van de bekende wetenschapper Newton, uitvinder van de zwaartekracht.

Isaac is de jongste telg van de familie, geboren eind juli, en kleinzoontje van mijn oudste zus. Isaac is nu ook het neefje van Door, waar ik vorig jaar op kraambezoek mocht gaan (lees hier) en van Rozelinde, die inmiddels al 8 maanden oud is (lees hier).

Ik wist vrij snel wat ik als geboortekado zou maken: een pampermandje en gehaakte lappenpoppen.

Een pampermandje wordt altijd warm onthaald door de kersverse ouders,

één omdat ze gevuld is met twee pakken luiers en babydoekjes en ze dit altijd kunnen gebruiken,

en twee omdat het een vrolijk mandje is, dat bovendien na de pamperperiode verder dienst kan doen als opruimbakje.

Mijn idee haalde ik op Pinterest. Het is een simpel naaipatroontje, en zo leuk om te maken. Alleen al de stofjes gaan uitkiezen voor dit mandje vind ik een feest!

015

Tien vierkantjes van 25cm x 25cm en een beetje vlieseline om te verstevigen, is alles wat je nodig hebt. De volledige tutorial vind je hier.

Ik gebruikte knijpertjes in plaats van de gebruikelijke kopspeldjes, en eerlijk gezegd is dat voor dit project super handig.

017

Een beetje zorgvuldigheid is wel nodig bij het in elkaar zetten, anders dreigt het mandje scheef in elkaar te staan.

Zeg nu zelf, is dit geen leuk mandje geworden?

018

Als bijkomend kadootje haakte ik de twee vosjes uit het boek Gehaakte Lappenpoppen 2 van Sascha Blase – Van Wagtendonk.  Zo heeft Isaac twee speelkameraadjes , met wel een bijzondere betekenis.

013 Een boom vol herinneringen

De grootvader van Isaac – mijn schoonbroer – is vorig jaar overleden.

Tijdens zijn begrafenis werd er voor de kleinkinderen een verhaal voorgelezen over een vos die een lang en gelukkig leven had gehad, maar nu moe is. Hij zoekt een mooi plekje uit in het bos en valt in slaap. Voor altijd. De andere dieren in het bos missen hun vriend en komen bij elkaar om mooie herinneringen aan Vos op te halen. Zonder dat ze het doorhebben begint er een klein plantje te groeien op de plek waar Vos onder de sneeuw ligt. Bij elke herinnering wordt het plantje groter en mooier, tot er een enorme boom midden in het bos staat. Een boom vol herinneringen aan Vos.

Dit verhaal heeft me toen geraakt, en is me steeds bijgebleven. Ik had toen al het plan om vosjes te haken voor een van de volgende kleinkinderen, omdat het zoveel symboliek bevat. Isaac is voorlopig ook het enige kleinkind dat de familienaam van mijn schoonbroer verder zet. Daarom vond ik het zo bijzonder om deze twee vosjes voor hem te maken.

366372

Het geboortekado werd door de jonge ouders heel warm onthaald, en ook zij zagen meteen de bijzondere betekenis van de vosjes. Isaac lag tijdens het bezoek rustig te slapen, en maakte pas na anderhalf uur enige aanstalten om van zich te laten horen omdat het maagje begon te grommen. ’t is een schat van een baby!

Isaac doet (glim)lachen!

 

 

3 gedachten over “Op kraambezoek bij Isaac

  1. Hallo An,

    Proficiat. Echt heel mooi cadeau en een mooi verhaal dat er achter steekt. Oprecht!

    Groetjes Veronique

    Verzonden vanaf Samsung-tablet.

    Like

Geef een reactie

