BREIEN·kraamkadootjes

Brei je mee voor een goed doel?

Via Mrs Knit Crochet maakte ik kennis met de solidariteitscampagne die Rosarios4 samen met Filipa Carneiro op poten zetten om de organisatie XXS.PREMATUROS financieel te ondersteunen.

Rosarios4 is een zeer innovatieve Portugese garenfabrikant die topkwaliteit garens levert.De fabriek is gestart in 1979 met de fabricage van garens en brengt 2 keer per jaar een nieuwe collectie uit. Naast de prachtige biowol en Ecokatoen maken ze de laatste jaren spannende garens van andere natuurlijke vezels zoals bamboe, maïs, melkeiwit en kurk.

Hoewel de garens van Rosarios hier en daar al wel te verkrijgen zijn in België en Nederland, probeert deze firma uiteraard meer voet aan wal te krijgen binnen Europa, en dan is de campagne FOFOS2019 hiervoor een ideale gelegenheid.

20190604_152957.jpg

Gedurende het ganse jaar 2019 publiceren Rosarios4 en Filipa Carneiro teltekeningen die kunnen gebreid worden in een onesie/rompertje, dat kan gedragen worden door (premature) baby’s. Een konijntje, een poes, een hondenpoot, een hartje, … noem maar op. Ze zijn stuk voor stuk leuk!

Het basispatroon is gratis, en kan je hier vinden, samen met meer informatie over de campagne. De teltekeningen verschijnen maandelijks, en hiervoor geef je een bijdrage van slechts 1 euro. Zo kan je 12 motiefjes verzamelen om op het einde van het jaar 12 babypakjes gebreid te hebben. Zeg nu zelf, 12 euro voor een gans jaar plezier aan het maken van deze schattige pakjes, én je steunt er een goed doel mee. Zelfs als je geen onesie breit, kan je met deze beperkte gift toch mee een verschil helpen maken.

20190619_153638

Je mag de rompertjes breien met garen dat je zelf kiest. En de uiteindelijke bestemmeling kies je natuurlijk ook zelf. Is het voor je eigen kind of kleinkind, geef je het aan iemand als kraamkado, of steun je er een goed doel mee, …. het kan allemaal. Je bent volledig vrij in jouw keuze. Hoeveel leuker kan het nog zijn?

Met 2 bolletjes kan je de kleinste maten al gebreid krijgen, en ik verzeker je: als je er aan begint, is het in een mum van tijd klaar. Er komt, behalve de knoopjes, ook geen naaiwerk aan te pas, en dat is altijd fijn. Eens van de naalden is je projectje ook meteen af!

20190619_153341

Ik breide tot nu toe 2 rompertjes, eentje met Rosarios4 Be Cool en eentje met Drops Cotton Merino. Je merkt gelijk dat je een totaal andere stekenverhouding krijgt, ookal breide ik met dezelfde naalddikte.

Toen ik de knoopjes aannaaide, merkte ik dat de rompertjes op de borst een beetje gapen. Dit komt omdat je van tricot (1 nld recht 1 nld av) overschakelt naar ribbelsteek, en die steek is wat breder dan tricot. Bij mijn volgende onesie ga ik dus best op die plaats enkele steken samenbreien als ik aan het ribbelboordje begin, ofwel moet ik daar een naald dunner nemen.

En zo heb ik weer leuke tussendoor-projectjes gebreid. Tof he?

Steun jij mee deze ludieke campagne?

 

 

5 gedachten over “Brei je mee voor een goed doel?

  1. Super tof. Ik heb mijn eerste weer tot een bolletje gedraaid. Ik zag twee kleine ‘brei foutjes’ en ik kon daar niet mee leven, hihi. Bijna vakantie, dan heb ik tijd over, alhoewel…
    Fijne groetjes Sofie

    Like

  2. Hey An,

    Ik zie dat wel zitten om tussendoor iets voor het goede doel te breien.
    Hoe doe ik dat dan??

    Groetjes
    Veronique

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    Like

    1. Hallo Veronique, hier is het goede doel dat je een teltekening koopt. Je kan altijd breien voor een goed doel in jouw omgeving, of elders in het land. Veel mensen breien ook kinder- of babykousjes met hun resten sokkenwol en schenken die dan aan een goed doel. Er zijn tal van mogelijkheden. Een klein gebaar van ons en veel warmte voor de anderen.

      Like

Plaats een reactie