BREIEN·HAKEN

Breien voor het goede doel

Vandaag wil ik stilstaan bij de mensen die het om een of andere reden moeilijker hebben dan ons. Zeker nu de winter in aantocht is, zal de nood aan warmte – zowel letterlijk als figuurlijk – bij heel wat mensen sterk toenemen. Als ieder van ons nu eens een steentje bijdraagt om het hen wat aangenamer te maken, zou dat lukken?

Ik zet even enkele hulporganisaties in het licht, waarmee ik onlangs kennis heb mogen maken, en die ik zeker de moeite waard vind:

  1. VZW Baby-Nest
  2. Warme Winter
  3. De anonieme sjaal
  4.  De Warmste Week (Studio Brussel)

 

  1. VZW Baby-Nest

Toen ik een tijdje geleden zoveel overschotjes had van sokkenwol, bedacht ik: ‘Waarom brei ik er geen babysokjes mee? Er zijn zeker hulpbehoevenden in onze (onmiddellijke) omgeving die de sokjes met open armen zullen ontvangen. “SONY DSC

Zo kwam ik terecht bij VZW Baby-Nest. Deze sociale vereniging werkt enkel op doorverwijzing. Kwetsbare gezinnen die doorverwezen worden door organisaties uit de preventieve gezondheidszorg en welzijnssector (vb. OCMW’s, Kind&Gezin) kunnen bij hen terecht voor een gratis baby-uitzet. Naast de kosteloze materiële steun verstrekken zij ook gepaste adviezen aan (toekomstige) moeders en vaders, zodat de kinderen binnen deze kwetsbare gezinnen alle kansen krijgen.

Het werkgebied van de VZW is Oost-Vlaanderen. Voor mijzelf is dit wat verder weg-van-mijn-bed (letterlijk) maar toch heb ik een hart voor hen. Als ik wat meer babysokjes heb gebreid, zal ik zeker ook aan hen doneren.

Wil je meer info over deze organisatie? Kijk even op http://baby-nest.weebly.com/ of de Facebookpagina: https://www.facebook.com/babynestgent/.

Wil je graag zelf ook babysokjes breien? Mail mij, en ik geef je een goede beschrijving en zal je helpen waar nodig. Of neem een kijkje op Pinterest om iets leuks te maken!

2. Warme Winter

Via een vriendin vernam ik dat er in Leuven een organisatie is, Warme Winter genaamd, die zowel Belgische als buitenlandse baby’s en kindjes, verspreid over heel ons land, helpt om de koude in de winter te trotseren. Zij verzamelen allerlei gebreide of gehaakte spulletjes, en zorgen ervoor dat deze bij de meest hulpbehoevenden terechtkomen. Dit gaat dan over mutsjes, sjaaltjes, oorwarmertjes, maar ook knuffels, dekentjes en dergelijke meer. Zo hebben zij recent ervoor gezorgd dat de kindjes die in Fedasil Arendonk verblijven, op 6 december e.k. wakker zullen worden naast een mooi gevuld schoentje. Ook een overschot aan wol mag je altijd aan hen doneren. Vrijwilligers zorgen er dan voor dat er iets moois en vooral warms van gemaakt wordt.

Wil je meer info over deze organisatie? Kijk even op https://www.facebook.com/WarmeWinter/ (bij de foto’s vind je ook enkele patronen) of neem contact op met julie.segers@student.kuleuven.be

3. De anonieme sjaal

De anonieme sjaal is geen echte organisatie, maar een besloten groep op Facebook. Hierop komen foto’s te staan van spullen die anoniem gedropt gaan worden, alsook dankwoordjes van de eerlijke vinders. De pakjes kunnen zowat overal achtergelaten worden: in de wachtzaal bij de dokter, in een fietsmandje, nabij een school, aan het station, …

De groep is ontstaan in 1/2015 nadat een privépersoon voor het eerst een sjaal anoniem had achtergelaten, met daarbij een briefje zoals dit voorbeeld:

dropbriefje-2-op-pag

De persoon in kwestie kreeg prompt daarop zoveel positieve reacties dat er een Facebookgroep werd opgericht, waar naast de voorbeeldbriefjes ook tal van patronen te vinden zijn om dingen te breien of haken voor anderen. Daar waar het begon met een sjaal, kan vandaag zowat alles wat zelf gehaakt of gebreid is, anoniem gedoneerd worden. Hou je van knuffels haken, dan kan je bijvoorbeeld in de buurt van een crèche anoniem pakjes leggen. De kans is groot dat ze bij de kindjes terecht komen, en wie wil die blije gezichtjes nu niet? Let er altijd wel op dat het zeer duidelijk is dat het een aangename verrassing is, door bijvoorbeeld het briefje vooraan op het pakje te kleven.

Bekijk de pagina even, en je zal versteld staan hoe vaak men mensen al een (gratis) glimlach en veel liefde heeft bezorgd. Waarom zouden we dit ook niet eens uitproberen?

4. De Warmste Week van Music for Life (Studio Brussel)

Al enkele jaren organiseert Music for Life de week voor kerstmis De Warmste Week. Dit jaar vindt die plaats van 18 tot 24 december 2016, opnieuw in De Schorre in Boom. Je kiest zelf het doel uit dat je wilt steunen, en zet daar een actie voor op touw. Het moet gaan over VZW’s die geregistreerd zijn en goedgekeurd werden door de Koning Boudewijnstichting. Baby-Nest VZW is er een voorbeeld van.

De acties kunnen velerlei zijn, en hoeven niet per definitie met breien of haken te maken hebben. Wel wordt er gevraagd dat je je actie aanmeldt, zodat ze op de agenda van De Warmste Week komt te staan, en zodat jouw actie ook zichtbaar wordt voor iedereen.

Jouw actie mag al van start gaan VOOR de warmste week. De opbrengst ervan wordt gestort aan de Koning Boudewijnstichting, die op haar beurt ervoor zorgt dat de gelden bij de uitgekozen VZW terecht komt.

De spelregels van de Warmste Week vind je hier: www.dewarmsteweek.be.

julieszetel

Ook Julie’s in Geel, waar ik regelmatig workshops geef, organiseert evenementen om haar steentje bij te dragen.Naast Healty Breakfast for Life en Koffie + For Life, kan je op volgende data mee komen lapjes van 15x15cm haken of breien (liefst met naalden 3 tot 5):

  • woendag, 30/11 van 13.30u tot 16.30u
  • vrijdag, 2/12 van 13.30u tot 16.30u
  • woensdag, 7/12 van 13.30u tot 16.30u
  • donderdag, 8/12 van 18.00u tot 20.00u
  • vrijdag, 9/12 van 13.30u tot 16.30u.

De bedoeling is dat de verschillende lapjes één groot deken gaat worden, dat dan per opbod verkocht wordt. De opbrengst ervan gaat naar Kom Op Tegen Kanker.

Brei of haak je de lapjes liever thuis, geen probleem, je mag je lapjes ook ter plaatse komen inleveren. Ze zullen met de glimlach ontvangen worden.

Meer info? Ga even langs bij Julie’s of neem contact op via de Facebookpagina  .

 

Zo, dit zijn voor mij momenteel de meest in het oog springende goede doelen waarvoor ik vandaag wel een bijdrage wil leveren. Ik heb naast de babysokjes alvast ook het volgende klaarliggen:

SONY DSC

Het is met plezier gebreid en ik ben er zeker van dat de ontvanger een brede glimlach zal teruggeven!

“Welke organisatie zou jij willen steunen met een zelfgemaakt spulletje?”

 

 

 

3 gedachten over “Breien voor het goede doel

  1. Ik zou zoveel organisaties willen steunen maar kom handen en tijd tekort 😉 Ik heb al wel een paar dingen voor warme winter gemaakt.
    Ik las daarnet iets over VZW Glek http://www.glek.be/ Een goed doel waarvoor gehaakt wordt, lijkt mij ook wel interessant.

    Like

  2. Ik ga zeker mijn steentje bijdragen:-)

    Mag ik misschien ook de aandacht vestigen op de volgende actie georganiseerd door KVG Leuven.

    Kom je mee breien voor het goede doel?

    Op 3 en 4 december breien we 24 uur lang (in shiften) samen met iedereen die mee actie wil voeren tegen de Lijn.Waarom? rolstoelgebruikers moeten maar liefst 24 uur op voorhand een bus reserveren voor ze de lijnbus kunnen nemen.wij voorzien warme drank en versnaperingen voor alle helpers.Wil je niet breien, maar ons wel aanmoedigen met een bezoekje? zeker welkom!
    INFO Sarah vertelde me dat er nog niet zoveel kandidaten waren.

    http://www.kvg.be/
    sarah.bosmans@kvg.be
    Waar:
    Rector De Somerplein, Leuven
    Rector De Somerplein 1
    3000 Leuven

    Dank u wel!
    Martine

    Like

Plaats een reactie